Logo Hjem...
Skoleskogen

Interessekonflikter i skog

Skogen er verdifull for mange, og det er grunnleggende for forståelsen av interessekonfliktene i skogen at elevene kjenner til de ulike verdiene.


Undervisningsopplegget er lagt opp som en dagstur til et nærliggende skogsområde, i tillegg til for- og etterarbeid. Vi kommer med eksempler på områdetyper og hva som kan studeres og bli reflektert over, men velg gjerne egne vinklinger som kan belyse interessekonflikter.


Metodeheftet guider læreren gjennom prosessen og gir ideer til hvordan dere kan motivere, planlegge, gjennomføre, presentere og evaluere. I tillegg til metodeheftet er det laget rikelig med støttemateriell. Her kan både elever og lærere få innsyn i skogens verdier, og lese om de ulike partenes synspunkter på dagens forvaltning av skog. Rapporten fra Kråkstad skole er ment som inspirasjon til å utvide arbeidet og jobbe videre med skogen som tema.


Undervisningsopplegget er laget i et samarbeid mellom Friluftsrådenes Landsforbund, SABIMA og Lære med skogen, med økonomisk støtte fra Den naturlige skolesekken.

 

Du finner alt materiellet her!
 

Mest populære:
Bøk
Hogstmaskina
Treprodukter
SKOGLEKSIKON
SPØR OM SKOG

Sist stilte spørsmål:

Hvis alle trær var borte

Vist all tre går vekk, får vi puste? Det lurer Olai Farstad Sørensen ved Valderøy barneskule på.

 


Svar:

Takk for et godt spørsmål, Olai!

Ja, hvis alle trærne ble borte, ville vi få problemer med å puste. Trærne har den fantastiske egenskapen at de tar opp CO2 og vann, og ved hjelp av sollys lager de sukker og oksygen. Dette kalles fotosyntesen. Sukkeret bruker trærne selv, mens oksygenet slippes ut. Alle levende vesener på Jorden trenger oksygen for å puste.

Det er ikke bare trær som kan dette. Alle planter på jorden, både i havet og på land, driver med fotosyntese og gir oss oksygen. Men siden trærne er så store og så mange, er de ekstra viktige.

Hilsen Anna Lena

Se flere spørsmål og svar...


Det kan være lurt å se gjennom noen av spørsmålene og svarene før du sender inn ditt eget spørsmål.


Send inn ditt eget spørsmål: